Godt indeklima forbedrer sundheden

Godt indeklima forbedrer sundheden

Godt indeklima forbedrer sundheden

Børn og unge tilbringer fem af ugens syv dage i skolen, og det meste af tiden opholder de sig indendørs. Studier har vist, at indeluften kan være op til fem gange mere forurenet end udeluften. Dette skyldes i høj grad mængden af flygtige organiske forbindelser, støv og allergener. En af de største risikofaktorer for udvikling af astma hos børn er udsættelse for allergener indendøre. Derfor er indeluften og -klimaet af afgørende betydning for elevernes velvære og sundhed.

Astma berører 14 % af alle børn i verden og er en hyppig årsag til sygefravær i skolen*.

Børns vejrtrækningssystem er anderledes end voksnes

Vejrtrækningssystemet er anderledes og mere følsomt hos børn end hos voksne, og derfor har luftkvaliteten og mængden af emissioner større indvirkning på små børn. Børn rører sig mere og har en hurtigere vejrtrækning, samtidig med at deres lunger er mindre. Lungerne hos et nyfødt barn har ”kun” cirka 50 millioner lungeblærer (alveoler) sammenlignet med cirka 700 millioner hos voksne. Det betyder, at der bliver optaget relativt mere luftforurening i barnets luftveje og lunger. Også immunsystemet er stadig under udvikling i barndommen, og derfor rammes børn oftere af infektioner i luftvejene. 

Antal åndedrag (i gennemsnit) i minuttet hos børn og unge i hvile:

  • > 11 måneder - 45
  • 1 > 2 år - 32
  • 3 > 5 år - 28
  • 6 > 12 år - 24
  • 13 > 17 år - 14
  • + 18 år – 14

 

* Kilder: Forum of International Respiratory Societies (FIRS), Hjärtlungfonden. https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjart-lungskolan/Lungorna/, Naturvårdsverket https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/.

Indeluften


Luftkvaliteten har stor betydning for helbredet og kan medføre sygdom. Luftkvaliteten kan desuden påvirke vores kognitive evner*. En god luftkvalitet er derfor vigtig, både for at forbedre elevernes og de ansattes velvære og for at opnå gode studieresultater. 

Flygtige organiske forbindelser er organiske molekyler, der frigøres ved rumtemperatur. De kan stamme fra mange forskellige ting, såsom gulv- og vægbeklædninger, maling, rengøringsprodukter eller luftrensere. Disse molekyler kan udløse luftvejssygdomme og skade børns vejrtrækningssystem.

Anbefalinger

  • Vælg gulv- og vægbeklædninger med den laveste emission af flygtige organiske forbindelser, helst 10-100 gange lavere end den europæiske standard (< 1.000 μg/m³ efter 28 dage).
  • Vælg materialer, der kræver mindre vedligeholdelse (f.eks. uden voks eller polish) for at forhindre, at elever og personale udsættes for stærke kemikalier, og mindske risikoen for, at en del af lokalerne må lukkes af med jævne mellemrum.
  • Vælg gerne tekstilgulve, da de er bedre til at indkapsle støv (og andre partikler, der flyver rundt i luften) end almindelige halvhårde gulve af eksempelvis vinyl eller linoleum
  • Tarkett har også tekstilgulvet DESSO Airmaster, som er specielt udviklet til at forbedre indeluften. DESSO Airmaster indkapsler støv og andre partikler fire gange mere effektivt end almindelige tekstilgulve.
     

* Kilde:  https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/27662232/4892924.pdf?sequence=1

Indeklima

Valget af materialer og indretning har stor betydning for indeklimaet og dem, der opholder sig i lokalerne. Både maling, tekstiler, møbler, gulve mv. indeholder forskellige kemikalier. Det er derfor vigtigt at vide, hvad produkterne indeholder, og hvilke blødgøringsmidler, der er anvendt.

Anbefalinger

  • Vælg produkter, der indeholder alternative blødgørere, og som er 100 % ftalatfri. 
  • Vælg produkter, der er fremstillet af materialer, som er blevet miljøklassificeret af en pålidelig, uafhængig tredjepart.
  • Vælg produkter fra producenter, der er åbne og transparente omkring råvarerne i deres produkter, råvarernes oprindelse og produkternes fremstilling.

Gulv til skoler

Opfattelsen af, hvordan man bedst underviser og støtter børn og unge i løbet af deres skolegang, har udviklet sig betydeligt i de seneste år. uddannelsesinstitutioner bliver ikke længere bedømt ud fra de uddannelsesmæssige resultater alene.