Design til fremtidens skole

Design til fremtidens skole

Design til fremtidens skole

Design spiller en vigtig rolle i moderne pædagogiske miljøer. Indbydende og let tilgængelige bygninger forbedrer livskvaliteten for både elever og personale og kan desuden bidrage til bedre indlæring. Den øgede bevidsthed om elevernes sundhed og trivsel – især i de yngste aldersgrupper - har medført, at der er kommet øget fokus på skolebygningernes miljømæssige kvalitet. Arkitekter og designere fokuserer i dag på at få mere naturligt lys ind og på at benytte holdbare og sunde materialer og vedvarende energikilder. 

Forskningen viser, at studiemiljøet har betydning for studieresultatet*

Nogle af de faktorer

Her er nogle af de faktorer, der bidrager til at skabe et optimalt læringsmiljø, hvad angår elevernes studieresultater og personlige udvikling og personalefastholdelsen på skolen:

  • Et godt naturligt lys, der suppleres med kunstigt lys, bidrager til øget fysisk og psykisk velvære og er mindre belastende for øjnene.
  • God indeluft kan forebygge astma og allergi og mindske sygefraværet på skolen.
  • Lyden i klasselokalet er vigtig for kommunikationen, arbejdsroen og indlæringen. Man skal kunne høre, hvad der bliver sagt, uden at blive forstyrret af baggrundslyde.
  • Farver kan forbedre bygningens funktionalitet. For eksempel gør kontraster og skiltning det lettere at finde rundt. Farver kan også være med til at forbedre koncentrationsevnen og mindske belastningen for øjnene.
  • Rene og hygiejniske lokaler bidrager til bedre adfærd og skaber respekt og stolthed for skolen og bygningen. Det forbedrer også personaletrivsel og -fastholdelse.

 

*Kilde: Cockerill, I.M. & B.P. Miller: ‘Children’s Colour Preferences and Motor Skill Performance with Variation in Environmental Colour’ (1983)

Gulv til skoler

Opfattelsen af, hvordan man bedst underviser og støtter børn og unge i løbet af deres skolegang, har udviklet sig betydeligt i de seneste år. uddannelsesinstitutioner bliver ikke længere bedømt ud fra de uddannelsesmæssige resultater alene.