Et tilgængeligt skolemiljø

Et tilgængeligt skolemiljø

Et tilgængeligt skolemiljø

Mennesker i alle aldre og med forskellige baggrunde og forudsætninger har deres gang på skolerne og universiteterne; det gælder både elever og personale. Ambitionen om at skabe et inkluderende miljø kræver, at lokalerne er indrettet til at tilgodese personer med nedsat syn eller bevægelsesevne. Der kan anvendes farvekontraster og lys til at skabe ledelinjer og vise vej mellem de forskellige lokaler.

Gør det nemt at finde vej

Farvekontraster spiller en afgørende rolle for svagtseende, for at de kan opfatte døre, møbler, niveauforskelle i gulvet mm. Den rigtige kombination af lys og optimale farvekontraster betyder, at de kan bevæge sig rundt med større tryghed og selvsikkerhed.

Anbefalinger

  • I henhold til NCS bør der anvendes farver med en lyshedskontrast på mindst 0,40 mellem gulv og væg.
  • Hvor der er risiko for fald, f.eks. mellem trappetrin og trappeforkanter og på første og sidste trappetrin, bør der være en lyshedskontrast på mindst 0,40 ifølge NCS.
  • For at signalere "advarsel" før trapper og niveauforskelle kan der bruges taktile stopområder i kontrastfarver.
  • Entréer, korridorer og andre gangarealer bør udstyres med taktile ledelinjer for at lette orienteringen.

 

Smidig trafikafvikling

Det kan være svært at få afviklet trafikken smidigt i store bygninger, hvor der er mange mennesker, der bevæger sig rundt på samme tid, f.eks. mellem klasseværelser og forelæsningslokaler. Der bør tages særligt hensyn til risikoen for fald i områder med potentielt væskespild.

Anbefalinger

  • Anvend farver og mønstre i gulvet for at skabe tydelige linjer og signalere overgange mellem områder.
  • Skiltesystemet skal være tydeligt og let at opfatte for alle. Gulve og vægge kan også have en vejledende funktion.
  • Vælg skridhæmmende gulvbelægning i områder, hvor der er risiko for væskespild, for at reducere risikoen for fald.

Gulv til skoler

Opfattelsen af, hvordan man bedst underviser og støtter børn og unge i løbet af deres skolegang, har udviklet sig betydeligt i de seneste år. uddannelsesinstitutioner bliver ikke længere bedømt ud fra de uddannelsesmæssige resultater alene.