
Trends indenfor hotel og hospitality-branchen
Mad, drikke, oplevelser og samvær. Når livet vender tilbage til rejsebranchen, opgraderer hotellerne fællesarealerne.
Hospitality-branchen blev hårdt ramt af pandemien. Alligevel ser det ud til, at årene, hvor vi var nødt til at holde afstand, ikke efterlader nogen permanente spor i indretningen. Snarere er det netop fællesarealerne – hvor der er plads til madoplevelser, barhygge, afslapning og laptop-arbejde – som hotelbranchen vælger at investere i.
– Det, vi ser nu, er en fortsættelse af den udvikling, der begyndte i 2010'erne, hvor hotelbranchen besvarede konkurrencen fra Airbnb og lignende tjenester, siger Maria Wennerstrand, segmentchef for Hospitality hos Tarkett. Det, hotellerne har, som de private udlejere mangler, er plads til møder og socialt samvær.
Men pandemien har alligevel medført nogle forandringer. Hvad hotelbranchen tilbyder, afhænger af, hvordan og hvorfor mennesker rejser.
En rejsetype, som ifølge de fleste prognoser ikke kommer sig, er forretningsrejsen. Digitale møder viste sig at være tilstrækkeligt effektive, og i kombination med virksomhedens bæredygtighedsmål er der mange rejser, som ikke længere kan motiveres. Men der findes en type forretningsrejse, som består.
I en britisk trendrapport fra 2009 kombinerede forfatteren de engelske ord for "forretninger" og "fritid" og lancerede et nyt teleskopord: Bleisure (også kaldet bizcation) beskriver, hvordan folk, der rejser i forbindelse med arbejdet, kombinerer deres forretningsrejse med en kort ferie. En undersøgelse foretaget af rejsebookingfirmaet Expedia i 2018 viser, at 60 % af alle forretningsrejser forlænges med et privat ophold.
Bleisure-rejser kombinerer forretningsmødet med en oplevelse, der gavner privatlivet eller arbejdsgiveren. Det kan handle om afslapning eller at få kvalitetstid med venner og familie. Men ofte handler det også om at lære den lokale kultur bedre at kende. Fx at deltage i et sportsarrangement eller en kulturel oplevelse.
– Dermed bliver lokal forankring stadigt vigtigere. Folk vil føle, at de er kommet til et bestemt sted, siger Maria Wennerstrand. Bleisure-rejser anses ofte for at være så værdsatte og værdiskabende, at de endda forventes at stige sammenlignet med før pandemien.
Den forretningsrejsendes behov handler om at kunne arbejde effektivt – også uden for kontoret. Det allervigtigste er en central beliggenhed tæt på lokal transport. Men det er også vigtigt med et sted at arbejde, stabil teknologi, hurtig ind- og udtjekning samt adgang til god mad og fitness. Den forretningsrejsende lever i sin hverdag og vil beholde sine rutiner for løbeture, fitness og arbejde.
Fritidsrejsendes behov handler først og fremmest om oplevelser og komfort. At komme væk fra hverdagen og blive fyldt med nye indtryk. Men hvad sker der, når man skal kombinere forretningsrejsendes og fritidsrejsendes forventninger?
– Centraltbeliggende resorthoteller, siger Maria Wennerstrand. Vi ser hoteller med faciliteter på et højt niveau, fx restauranter og fitnessrum, samtidig med at opholdet bliver stadig mere praktisk og tidsbesparende ved hjælp af teknologi.
Materialer, der kan genanvendes, bliver en ressource
Efter pandemien er det store spørgsmål ikke smittespredning, men adgangen til materialer. Vi har en global situation med komplicerede leverancer og stigende råvarepriser. Tarkett har en fordel takket være sin størrelse. Ofte er der flere underleverandører. Hvis én får problemer, så kan en anden levere. Men nogle gange kan situationen løses ved hjælp af den brede produktportefølje. At man ganske enkelt kan erstatte bestillingen med et lignende produkt.
– Der er kommet et stort tryk på fx LVT og laminat som alternative løsninger til træ, siger Thomas Aar, salgschef for Tarkett Norge.
Råvaremangel gør, at genanvendelse bliver vigtigere – ikke kun med hensyn til bæredygtighed, men af forretningsstrategiske årsager. Materialer, der kan genanvendes til nye råvarer, skaber et pålideligt råvaredepot.
– Hvis man har hundredtusinde kvadratmeter materiale, der skal fjernes, kan man producere 90.000 kvadratmeter gulv (ca. 10 procent af materialet forsvinder i processen). Så slipper man for indkøbsomkostningerne i forbindelse med nye råvarer. Men man ved frem for alt, at man har det materiale, man har brug for, siger Thomas Aar.
Specialkompetencer til udvikling af unikke gulve
Trods det økonomiske tab under pandemien har hoteller og andre hospitality-kunder ikke råd til at være kortsigtede. Fællesarealer, der er virksomhedens ansigt udadtil, udgør stort set aldrig et kompromis. Her er trægulve og luksuriøse tekstilgulve som Axminster stadig de mest populære valg.
Kunder på hoteller og restauranter ønsker som regel et skræddersyet produkt. Et design og et materialevalg, der formidler den helt rigtige fornemmelse. For at imødekomme dette behov har Tarkett en designafdeling i Holland, som hjælper hospitality-kunder med specialtilpassede tekstilgulvsløsninger og en designafdeling i Luxembourg, som udvikler specialtilpassede løsninger i vinyl.
– Kunden kan komme med alt fra en præcis idé til en vag fornemmelse og få den hjælp, de har brug for til at udvikle et unikt design, siger Weronica Garnefält, key account manager hos Tarkett.
At finde frem til den rigtige løsning er en proces, der kræver tid og ekspertise. For at gøre samtalen nemmere, anvender man ofte Tarketts digitale arkiv med tekstilgulve, som indeholder tusindvis af eksempler på gulve fra en bestemt periode, et bestemt hotel eller en bestemt stil.
– Det, man er nødt til at vide om dette segment, er, at hotel- og restaurantentreprenører brænder for det, de laver og aldrig holder op med at arbejde. Alt er vigtigt, siger Weronica Garnefält.
Skræddersyet design af cirkulære materialer
Efterhåndende som bygninger miljøcertificeres, er mange kunder interesserede i materialer, der kan tages hånd om, når interiøret skiftes ud. Her er Tarketts cirkulære tæppefliser blevet et populært alternativ til Axminster, som endnu ikke kan genanvendes. Selv tæppefliser fås i et skræddersyet design. Tarkett har også en kollektion med tæppefliser, der er specielt udviklet til Hospitality-segmentet, med en bagside af fleece for ekstra akustik og komfort.
– En fordom mod tæppefliser er, at sømmene er synlige. Men med den rigtige installation får man den samme ensartede fornemmelse med tæppefliser som med et tekstilgulv på rulle, siger Weronica Garnefält.
Tarkett tilbyder også andre cirkulære materialer med et skræddersyet design, fx LVT (vinylgulve i planke- og fliseformat) og andre heterogene vinylgulve, som kan trykkes med et hvilket som helst motiv eller mønster.
Tarkett betragter alle materialer som en ressource. Materialet skal bruges så længe som muligt og derefter tages tilbage for at blive genanvendt til nye råvarer.
– Vi er lige så interesserede i vores kunder, når de vil lægge et nyt gulv ind, som når de vil rive det ud, siger Weronica Garnefält.