Summit House

Summit House

2020 | London, Storbritannien

Billedgalleri

Svensk elegance på Londonkontor 

Interiøret var renoveret til ukendelighed og dækket med hvidmalet gips. De fire etager med kontorer lå badet i et koldt og monotont lys. Det eneste, der var tilbage af en fredet bygning fra midten af 1920'erne, var en smuk og symmetrisk facade, som var udsmykket med art deco-motiver.

Da coworking-aktøren The Office Group bad det svenske designstudio Note om hjælp med at renovere Summit House, en kontorbygning i Holborn i det centrale London, eksporterede Note både svensk æstetik og svensk mentalitet: Swedish Grace. 

Begrebet Swedish Grace blev skabt af den britiske journalist Philip Morton Shand, da han anmeldte den ekstremt stildannende Verdensudstilling i Paris i 1925. Det var denne udstilling, Paris Exposition des Arts Décoratifs, som gav navn til tidens designstrømning, art déco, og tyve lande deltog med hver sin eksklusive pavillon. Shand afviste sit eget lands svulstige bidrag og hyldede i stedet den mere mådeholdne svenske pavillon, som var designet af arkitekten Carl Bergsten, med beskrivelsen “Swedish Grace”, der kan oversættes til svensk elegance eller endda med nåde, som i Guds gave.

I Notes tolkning blev dette klassiske ideal til et unikt sted, hvor der både var plads til arbejde og smukt, funktionelt design, der er tilgængeligt for alle.

Arkitekten fortæller:

— Facaden var utroligt elegant, og vi ville skabe et interiør, som afspejlede det, man forventede sig at se, når man stod ved entréen. Det føltes som det helt rigtige udgangspunkt at bruge Swedish Grace, der er mere stramt og mådeholdent end art déco, som inspirationskilde. Den er fra samme tidsperiode. En stilepoke, vi som svenskere havde et stærkt bånd til. En æstetik, som passede ind i området. I Holborn er der primært virksomheder, som beskæftiger sig med jura, men også med økonomi og sikkerhed – højtpræsterende virksomheder med et formelt image, hvilket baggrundsmaterialet fra The Office Group understregede, at det var vigtigt at tage hensyn til.  

 

Vi lavede en moderne tolkning af Swedish Grace – ikke et historisk tilbageblik. Vi tog udgangspunkt i stilen for at skabe en modpol til områdets atmosfære.
Holborn er en bydel med høj puls. Den har en rigtig storbyatmosfære med vrimmel, lyd, tempo. Vi ville skabe et sted, hvor man kan sætte farten ned og føle sig godt tilpas. Det er måske en svensk indstilling, men et sted, hvor ting faktisk gerne må tage lidt tid, eftersom det bare gør dem bedre. 

Vi ville også gøre noget andet end det, man kunne få i de eksisterende coworking-lokaler, som på dette tidspunkt var domineret af WeWork og deres atmosfære, der var kendetegnet af … hvad skal jeg sige … De havde citater på væggene, hvor der stod ting i stil med 'Work Hard, Play Harder'. 

Den første brik, der faldt på plads, var entréen, hvor receptionsdisken rammes ind i et trappeformet perspektiv. Tanken var, at den skulle være en fortsættelse på den symmetriske facade. Her kommer inspirationen både fra de geometriske idealer i Swedish Grace og instruktøren Wes Andersons evne til at centrere en karakter — eller i vores tilfælde en besøgende — i et symmetrisk billede. 

Følelsen, man får, når man kommer længere ind i lokalet, er, at det er elegant, men varmt og indbydende. Det er eksklusivt, men ikke eksklusivt som i dyrt, men eksklusivt som i gennemarbejdet. Mere et hjem eller hotel end et kontor. Blødt og behageligt. 

Farvemæssigt fokuserede vi på jordpigmenterne, sienna, okra, umbra. Det er en farvepalet, man kan genkende fra bygninger i Stockholm fra denne periode. 

Materialerne er eg, stål, terrazzo – nogle steder i vores eget design. Til kontorernes mødelokaler og stille rum, hvor det konventionelle er at bruge klart, rillet eller matteret glas, valgte vi chinchilla-glas. Det har en tekstur, der ligner den superbløde chinchillapels. Det bryder lyset på en fantastisk måde og skaber en kontakt til rummet udenfor, uden at afsløre detaljer som fx ansigtsudtryk. 

Til gulvene har vi gennemgående brugt Tarketts Noble Oak i en specialnuance. En del hævede øjenbrynene, da vi også lagde trægulve i køkkenet, hvilket er usædvanligt i England, men næppe noget, der overrasker en svensker. Noble er et klassisk parketmønster, der er nemt at arbejde med, eftersom det ikke har nogen retning. Egetræ er det materiale, der får lokalet til at hænge sammen. Vi har glaspartier, der er klædt i egetræ, egetræsdøre og som sagt også et egetræsgulv.

Nu føles det både værdigt og roligt at træde ind i Summit House for at arbejde, samtidig med at det er et utroligt levende sted. Der er mange mennesker, som bevæger sig rundt. Men de sænker stemmen, når de kommer ind. Ingen løber rundt med headset. Man fornemmer et afslappet fokus.

- Johannes Karlström, indretningsarkitekt og medstifter af Note.

Anbefalet kollektion

Om

Interiøret var renoveret til ukendelighed og dækket med hvidmalet gips. De fire etager med kontorer lå badet i et koldt og monotont lys.

Designer/Arkitekt

Note Designstudio

Bygningsejer

The Office Group

Segment

Kategorier